Jeg var ved at falde på halen over billederne her i den 3. fotoguide. Og det er faktisk også det vi skal – helt ned på halen, eller? I dette afsnit fortæller Signe om hvordan vi kan komme helt tæt på planterne, uden at skulle mavecrawle midt i den mudrede græsplæne.
TEKST OG FOTO: SIGNE, INTRO: KARINA
Kort efter at jeg opdagede makrofunktionen på det lommekamera jeg havde tidligere, og nu kunne komme rigtig tæt på blomsterne – når jeg tog billeder – så begyndte jeg også helt naturligt at gå fra stående stilling til at sætte mig på hug, så jeg kom tættere på motivet.
Det at komme i øjenhøjde med motivet gav dog ikke bare mulighed for at komme tættere på. Det gav også en helt anden fornemmelse på billederne. Når man tager billederne oppefra bliver de ofte ret endimensionelle at se på, mens de i øjenhøjde mange gange får en helt anden dybde og et andet perspektiv.
på en frostkold græsplæne), så lader jeg kameraet klare opgaven alene uden mit guidende øje i søgeren.
jeg det en smule, så autofokus finder et nyt fixpunkt og skyder igen.Hvis man gentager det nogle gange, er der en ret god chance for at man har ramt rigtigt på nogle af billederne.
Disse to svampebilleder var stort set identiske før de blev beskåret. De er taget med ganske kort mellemrum, hvor kameraet er rykket få millimeter. Detresulterede i, at autofokus på det højre billede stillede skarpt på den store svamp forrest (som var min plan), mens den på billedet til venstre havde fanget svampen lige bagved.Nu kunne jeg selvfølgelig bare vælge at kassere det venstre billede, hvor den store svamp ikke var i fokus. Men hvis man i stedet vælger at beskære billedet anderledes, så kan der af og til også komme noget brugbart ud af ens fejlskud.
Generelt synes jeg at billeder taget i øjenhøjde med motivet bliver meget mere stemningsfyldte end når man tager dem ovenfra. De giver samtidig et perspektiv på motivet, som man sjældent ser, og giver derfor en oplevelse af haven som ellers kan være svær at få på anden vis.
Specielt når billederne kommer helt ned i græshøjde kan jeg pludselig se for mig, hvordan verden ville se ud, hvis jeg var en lille alf, der kunne tage mig en lur under en af paddehattene, eller bruge blomsterne som parasoller. Det puster et strejf af eventyr ind i min havehverdag.
Derfor opfatter jeg ikke bare mine billeder som en afbildning af min have – som jeg ser den – men som et bidrag til at opleve min have på nye
måder.
I fjerde og sidste del af min lille mini-foto-guide vil jeg komme ind på dybdeskarphed og beskæring.
Meget fine græsrods-billeder – det skal da prøves….når jorden bliver tør og lidt varmere 🙂
Tak for kursus del 3, vi lærer hele tiden noget nyt. Her blev jeg også klogere, jeg går selv i knæ, men har svært ved selv at lade kameraet styre, så der kan jeg nok lære noget.
Knus Lisbeth
Tak for endnu en håndfuld tips. Spændende og kanon gode foto. Græsplænen i frø-perspektiv virker meget mere levende.
SUPER gode tips ! Tak 🙂
Det må prøves – og mange tak for fif's!
Hilsen Pia
Rigtig gode billeder. Tak for endnu et lærerigt indlæg.
Smukt smukt smukt…….og gode tips endnu engang ;0)
Det giver bare så god mening, når det bliver forklaret med rigtig gode billeder. Tak 🙂
Super gode fif, skal jeg helt sikkert lære at bruge. 1000 tak for at du vil dele Signe.
Superflotte billeder i græs-højde! Du må da have øvet dig en del efterhånden, for at få teknikken til fungere så godt. Du har i hvert fald helt ret i, at det giver et helt andet perspektiv og en anden dybde, at komme i "øjenhøjde" med motivet. Det har en rigtig god effekt.